Als er iets mis is…
Als er iets mis is …
Overal waar gewerkt wordt ontstaan wel eens misverstanden of worden er fouten gemaakt, dus ook op onze scholen. Die misverstanden of fouten moeten natuurlijk wel uitgepraat en opgelost worden. Als ouder richt u zich in de eerste instantie tot de leerkracht van uw kind en / of andere directe betrokkene om zaken waar u zich niet in kunt vinden te overleggen. Ons streven is dat elke leerkracht u en / of uw kind altijd serieus neemt en goed naar u en / of uw kind luistert en samen met u en / of uw kind naar de beste mogelijke oplossing zoekt. Mocht u het gevoel krijgen dat u niet serieus genomen wordt of komt u er met de leerkracht niet uit, dan kunt u de zaak bespreken met de directie van de contactpersoon van de school. De contactpersoon luistert naar u, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt u eventueel in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere begeleiding in de klachtprocedure. U kunt de externe vertrouwenspersoon zien als een objectieve deskundige van buiten de school. De externe vertrouwenspersoon begeleidt u bij het wegnemen van uw klacht.
Mocht de kwestie na overleg voor u alsnog niet op een bevredigende wijze zijn opgelost, dan kunt u uw klacht neerleggen bij de bestuurder van Prokind. Op grond van de klachtenregeling staat het u ook vrij een directe klacht in de dienst bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC), waarbij Prokind is aangesloten. Het beleid van de LKC is er dezelfde op gericht dat klachten zoveel mogelijk binnen de (school) organisatie zelf worden opgelost. In het kader van dit beleid vermeld de LKC zaken die nog niet voldoende binnen de organisatie zelf worden behandeld, naar de organisatie terug aangeboden te bewerkstelligen dat binnen de organisatie alle wegen worden bewandeld om tot oplossing van de klacht te komen. Kan de klacht niet naar tevredenheid worden opgelost, dan neemt de LKC de klacht in in behandeling.
Klik hier voor de klachtenregeling en hier voor de klachtenroute.
Voor vermoeden van misstanden (klokkenluidersregeling) klikt u hier.
Het adres van de bestuurder van Prokind is:
De heer M. van Riel
Gemeenlandsedijk Noord 26F
3216 AG Abbenbroek
T: 0181-635439
E: info@prokind-scholengroep.nl
Bij klachten over seksueel geweld van seksuele intimidatie verzoeken wij u direct de directeur van de school van de bestuurder van Prokind hiervan in kennis te stellen. Ook kunt u direct contact opnemen met de vertrouwensinspecteur (Inspectie van het Onderwijs), T: 0900-1113111.
Externe vertrouwenspersoon
Als u van mening bent dat uw klacht onvoldoende serieus wordt genomen, kunt u altijd contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon van Prokind.
De taak van de externe vertrouwenspersoon is na het gaan van de klacht opgelost kan worden door bemiddeling van dat er verzoeken is tot het lidmaatschap van een klacht. Desgewenst begeleidt de externe vertrouwenspersoon u bij de verder procedure.
De heer J. Meijboom en mevrouw E. Rietveld zijn de externe vertrouwenspersonen van Prokind. Zij zijn bereikbaar op
T: 010-4071599 van E: evp@cedgroep.nl.
Mocht u toch een officiële klacht willen hebben, dan kunt u contact opnemen met de Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC) ondergebracht bij Onderwijsgeschillen. Het adres van Onderwijsgeschillen is:
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
T: 030-2809590
E: info@onderwijsgeschillen.nl